martes, 24 de febrero de 2009

QUÈ FARÉ ?


Quan no tinga treball, les meues faenes al camp, quan l'egua no menge ni trepitge el meu tractor la terra, ni la mula llaure cap horta o les espardenyes queden netes,com el planatge rasant dels agrons- o seran gavines?- quan el temps no siga espai perquè ni passa ni existeix, ni marca cap jornada del meu anul.lat treball; quan em dolga l'esquena, rigida per no doblegar-la, tensa per els retrets que em fan l'aixada i el cabàs cada alba de cada matí. O en tornar de cap lloc, cada vesprada , a la quadra, quan la botija em somriga i jo no sàpiga si és burla o fina ironia, o és un dolç lament per la meua llastimosa companyia.


Què faré?...quan ja no haja de llaurar perquè ja no hi-haja el què; quan tinga set i el meu got estiga buit. I busque uns altres sedegosos, antics companys meus, per beure res amb ells, o potser una mica de vi al qual ens inviten els rics; aquells que van ser més llestos o van estar més previstos o el que siga, que aleshores, Déu faça que siga el nom. Què farem ?, per a disimula el fracàs i amagar l'humiliant tros amb que vulga la vida adobar-nos. Què farem els tres o quatre ?, o potser deu o cent, seria massa dir milers?.


Però l'home que amb tan poc se sacia i la penúria- també la pena- un poc la vergonya i la necessitat per la família, està preparat per a calmar la set amb poca aigua, fins i tot quan ja no hi haja terra que regar, una mica de pluja em permet l'excel.lent saviesa de la política empresarial aquesta llicència? quan 'plora el cel' és suficient perquè el pobre es remulle el que necessite. Quan arribe això, que arribará encara sense nosaltres veure'l, què faré, farem o faran?...acceptar, asseguts en un banc de la plaça, qu'espere no han de cobrar per això, que un jove o una xicona ens vulga fer una fotografia, "retrat de vells al sol", una altra de l'home amb la "pipa", després aquell amb el mocador al cap..."llauradors antics", reportatge retrospectiu de l'horta ancestral, "reminiscències de Catarroja abans de ser descoberta ". És, serà , una altra manera de menjar i donar manteniment a la seua família. Poden vendre les fotos o exposar-les al museu local o a la sala d'exposicions del palau, en el pavelló cobert, a la sala d'actes del auditori o … en el camp de minigolf del recalificat de torn. Segur que per inaugurar-la, la exposició, podrà acudir Camps,que l'escriuan en majúscula perquè amb minúscula ja no haurà !


No hay comentarios: